הפופולאריות העצומה של רשתות חברתיות ובראשן פייסבוק והתנועה שהן מביאות לאתרי אינטרנט הובילה לשלל ספקולציות ותיאוריות לגבי ההשפעה על האתרים והדפים שמשתפים בהן בגוגל. אחרי הכול, אם אתר מקבל הרבה לייקים ושיתופים מהגולשים, סימן שהוא אתר טוב ופופולארי, לא?

במציאות הדברים יותר מורכבים מכך: בסביבות 2010 גוגל הודתה בחצי פה שהיא משתמשת בציוצים מטוויטר (שהם ציבוריים) על מנת לדרג חלק מתוצאות החיפוש ולהציג חיפוש שמבוסס בעיקר על ציוצים. ב-2014 ההסכם בין החברות פג והגישה של גוגל למידע הזה נחסמה. בנוסף, ראש קבוצת הספאם של גוגל דאז, מאט קאטס, טען שהחברה לא יכולה להתבסס על פרמטרים נזילים שהיום קיימים ומחר לא…

מעבר לנזילות של הפרמטרים, יש עוד מספר מכשולים עיקריים שעומדים בפני מנועי החיפוש: חלק גדול מהפוסטים ברשתות החברתיות הם פוסטים פרטיים, כלומר, פוסטים שגלויים רק לגולשים מסוימים שמחוברים לחשבון שלהם ולא לרובוטים של מנועי החיפוש שרואים רק את המידע הציבורי בפרופיל של כל משתמש. דבר שני, לייקים ואפילו מספר שיתופים הם דברים שקל מאוד לזייף, הרבה יותר מבנייה מסיבית של קישורים.

אבל האם זה אומר שאין קשר בין תדירות ההופעה והשפעה ברשתות חברתיות לבין קידום אורגני? לא בהכרח…   למרות שאין קשר של סיבה ותוצאה, בהחלט קיים מתאם (קורלציה) בין השניים. התזה הנפוצה מסבירה שגולשים שמגיעים לאתר אטרקטיבי דרך קישור מסוים, ירצו לשתף אותו ברשתות חברתיות. מנגד, מנהלי אתרים או בלוגרים שרואים קישור מעניין ברשת חברתית, ירצו לפרסם אותו באתר שלהם וכך למעשה יגדילו את מספר הקישורים אליו והדומיינים מהם הוא מקבל קישורים.

הקורלציה הזו נבדקה לא מעט פעמים בעשרת השנים האחרונות, כולל במאי האחרון (2018):

https://blog.hootsuite.com/social-media-seo-experiment/

 

אתר  Hootsuite בדק מהי ההשפעה של מאמרים שקודמו אך ורק באמצעות מדיה חברתית (במקרה הזה טוויטר)  על קידום בגוגל. התוצאות היו מעט מפתיעות והסתבר שמאמרים ששותפו בטוויטר בצורה אורגנית וגם קודמו בקידום הממומן שלה, זכרו לעלייה של 22% בנראות בחיפוש לעומת קבוצת הביקורת. לעומת זאת, מאמרים שקודמו רק בצורה אורגנית על ידי שיתוף, זכו לעליה של 12%, למרות שגם כאן מדובר בהישג לא מבוטל בפני עצמו…

ממצא לא פחות מעניין שיש לשים לב אליו הוא שגם כאשר סוננו רק האתרים שלא חל שינוי במספר הדומיינים שמפנים אליהם, עדיין חלה עליה בדירוגים. במילים אחרות, ייתכן שמאחורי הקלעים גוגל דווקא כן מתחשבת בקישורים שהיא יכולה למצוא במדיה חברתית.

 

איך הרשתות החברתיות משפיעות על הקידום האורגני

איך הרשתות החברתיות משפיעות על הקידום האורגני

 

למרבה הצער, לפני שקופצים למסקנות, חשוב לשים לב שאתרים אחרים מצאו נתונים קצת פחות מרשימים בנוגע לקשר שבין מנועי חיפוש וסריקת קישורים – לדוגמה,ב- Stone Temple מצאו כי למרות שהקישורים בטוויטר הם קישורים שקל לאנדקס אותם, גוגל סורקת לכלל היותר 4% מן הציוצים בלבד.

 

https://www.stonetemple.com/twitter-indexing-study-2018

 

הכוח של הרשתות החברתיות

הכוח של הרשתות החברתיות

 

מכיוון שהממצאים האלו מציגים תמונה מורכבת ואינם בהכרח סותרים אחד את השני, חייבים להבין שפעילות במדיה חברתית היא קודם כלי חברתי שיווקי ורק לאחר מכן כלי לקידום אורגני. המשמעות היא שבניגוד לטקטיקות של בניית קישורים שנמצאת לפעמיים על הגבול שבין מותר ואסור, ספאמינג ברשתות חברתיות והפצה של קישורים לא במקומות רלוונטיים יכולה לפגוע במי שמפרסם אותם וליצור הרבה יותר נזק מאשר תועלת מבחינה תדמיתית.

דבר שני, גם אם גוגל סורק קישורים מרשתות חברתיות ואפילו משתמש בהם כחלק מפרופיל הקישורים השלם של האתר, הוא עדיין לא נותן להם יחס מועדף, ומבחינתו פעולה כמו לייק היא כנראה חסרת חשיבות. כמו כן, אין כנראה הבדל בין קישור שגוגל מוצא 10 פעמיים לבין קישור שהוא מוצא רק פעמיים, וזאת מכיוון שהם נמצאים מבחינה טכנית תחת אותו דומיין ראשי.

בתמונה הכוללת, אין ספק שגם קידום אורגני וגם פעילות במדיה חברתית הם חשובים וכנראה יש להם השפעה אחד על השני. יחד עם זאת, ההשפעה הזו היא עדיין ספקולטיבית בעיקרה ולכן לא כדאי להתעצל ולהשקיע בכל אחד מהם כמה שאפשר בהתאם ליעדים אותם רוצים להשיג באתר.

 

כותב המאמר דניאל זריהן

Loading...